علمی و آموزشی

علمی و آموزشی

الکترونیک و کامپیوتر
علمی و آموزشی

علمی و آموزشی

الکترونیک و کامپیوتر

روش هیت دادن به قطعات حساس الکترونیکی و تعویض آنها

با سلام و عرض ادب به شما دوستان . 

اینجانب با تجربه زیاد در زمینه الکترونیک به نکاتی رسیدم که به شما توضیح میدهم که به صورتی قطعات حساس الکترونیکی موبایل و تبلت و لپتاپ را بدون آسیب تعویض کنید .

قبل از هرچیز لطفا تنبلی نکنید و متن را بخوانید مهم مهم مهم است ...همیشه دنبال عکس نباشید ..گاهی اوقات یک متن صدها برابر عکس مفید است . 

1. ما با امکانت کم(هیتر ساده کمی روغن لحیم  میتوانیم تمامی قطعات بردهای حساس ((حتی پلاستیکی  )) را هم از روی برد بر داشته و هم لحیم کنیم. 

باز هم تاکید میکنم فقط با دیدن عکسها نمیتوانید این مطلب مهم را یاد بگیرید این مطلب قابل عکس گرفتن و نمایش نیست و نیاز به توضیح دارد ..

مقدمه 

خلاصه مینویسم که در حد حوصله شما باشد . 

1 . تمامی قطعاتی که روی مدار ها می بینید تحمل  حد اقل حرارت 480 درجه سانتیگراد را دارد و بعضی هم بیشتر حتی قطهات پلاستیکی ..و تنها چیزی که در مدار های الکترونیکی درجه ذوب شدن آن از همه پایین تر است همان لحیم یا قلع بین پایه هاست .

2. . و درجه حرارت ذوب شدن قلع 231 درجه می باشد که چون با سرب آلیاژ شده به 350 درجه نیاز دارد پس اگر ما درجه حرارت را کم کم بالا ببریم به درجه 350 می رسیم و بدون هیچ آسیبی به هیچ یک از قطعات لحیم کاری انجام می شود . 

3. توجه داشته باشید شاید شما بگویید من هیتر را نزدیک مدار گرفتم و لحیم اب نشد ولی پلاستیک های مدار ذوب شد ....بله امکان این مسئله وجود دارد که توضیح این مطلب را هم میدهم ....توجه کنید در این گونه موارد که با هیتر کار میکنید و قبل از ذوب شدن لحیم مدار یا پلاستیکهای مدار آسیب میبیند علت آن تعجیل در لحیم کاری است زمانی که شما هیتر را نزدیک مدار میکنید دمای مدار گاهی به 800 درجه میرسد ولی محلی که قصد لحیم کاری آن را دارید به 350 درجه نرسیده یا اگر هم رسیده انقدر سرعت عمل شما بالاست که فرصت ذوب شدن را به لحیم ندادید و یک علت دیگر اکسیده شدن لحیم است در مدارهایی که مدت زیادی از ساخت انها گذشته و گذر زمان لحیم را اکسیده کرده نفوذ مواد در لحیم آلیاژی را بوجود میاورد که به سادگی ذوب نمیشود اگر امکان این را دارید که با هویه لحیم ان را تازه کنید پیشنهاد میکنم اول یک بار دیگر محل مورد نظر را لحیم کاری جدید بکنید (با روغن لحیم فراوان ) و بعد با هیتر قطعه را جدا کنید ..مثلا اگر قصد در اوردن یک کلید که 12 پایه روی مدار دارد و با هیتر قصد خارج کردن آن کلید را دارید اول تمامی پایه ها را با سیم لحیم و روغن لحیم لحیم کاری مجدد کنید و بعد با هیتر کل پایه ها را آرام آرام گرم کنید تا  به 350 درجه حرارت برسد و بعد کلید را از مدار جدا کنید . 

اگر مدار هایی دارید که دارای آی سی های بی جی ای یا بال گرید و یا همان آی سی هایی که پایه های غیر قابل دیدن دارد و مدار قدیمی و احتمال اکسیده شدن لحیم وجود دارد بهترین کار استفاده از روغن لحیم است تا بتواند بهترین ذوب شدن قلع را برای شما فراهم سازد . 

یک مطلب مهم در مورد روغن لحیم ....

یک مثال میزنم شما قصد خوردن چای شیرین را دارید شکر و چایی را با هم مخلوط میکنید و چه زمانی این عمل زودتر و سریعتر انجام می شود ....زمانی که چایی داغ باشد ....گرما در این حالت ((کاتالیزور )) است یعنی در فرایند شیمیایی هیچ اثری ندارد ولی سرعت را یا افزایش یا کاهش میدهد ...

روغن لحیم هم در لحیم کاری یک کاتالیزور است و سرعت ذوب لحیم را افزایش میدهد و در فرایند لحیم کاری هیچ اثری باتقی نمی گذارد .

.....

و یک کاری 

خلاصه مطالب بالا ..

برای لحیم کاری مدارهای حساس درجه حرارت را به آرامی بالا ببرید و وقتی دما به ذوب رسید قطعه را جدا کنید .

برای قطعات قدیمی و اکسیده شده روغن لحیم و لحیم کاری مجدد را انجام دهید . 

در عکسها هم نحوه استفاده از هیتر و آرام آرام پایین آوردن هیتر آموزش داده شده ..شما باید یک پایه برای هیتر بخرید یا طراحی کنید و مدار را در پایین قرار دهید و بهتر است با فویل الومینیوم بپوشانید و کم کم حرارت را بالا ببرید و هر قطعه ای که قصد جدا کردن آن را دارید با اغشته کردن به روغن لحیم کم کم حرکت بدهید تا زمانی که قطع اب شد ان را جدا کنید 


فوت کوزه گری این عمل در آرام آرام حرارت دادن و به درجه 350 رسیدن است فقط همین موفق باشید 


هیتر 

پایه هیتر 

مدار موبایل 

مدار با فویل الومینیوم پوشانده شده 

نحوه قرار گیری مدار و آرام آرام پایین آوردن هیتر یا درجه حرارت را آرام آرام بالا بردن 


در آخرین عکس اون پایه سوکت ال سی دی که پلاستیکی است هدف ماست و با آرام آرام حرارت دادن و حوصله براحتی تعویض می شود و هیچ آسیبی نمی بیند ..

هر سوالی داشتید من در خدمتم و اگر مطلب مفید بود کامنت بگذارید تا به من انرژی بدهید ...یا حق

روش کالیبره کردن تاچ سامسونگ

همیشه کالیبره کردن دستگاههای الکترونیکی باعث میشه بهترین عملکرد رو داشته باشه در این مطلب با کد وخفی  #2663#* به شما آموزش میدم . خصوصا تاچ گوشیهای موبایل وقتی کالیبره میشه انقدر روان و درست عمل میکنه که همه تعجب زده خواهند شد و جالب اینه که دوستان تعمیر کار وقتی تاچ و ال سی دی را تعویض میکنند حتما باید کالیبره تاچ را انجام دهند ..

در دستگاههای قدیمی و مقاومتی گزینه کالیبره وجود داشت و همیشه کاربرد داشت ولی روی دستگاههای خازنی و جدید کمتر شرکتی کالیبره را روی گوشی قرار داده از جمله معدود شرکتهایی که کالیبره رو داخل تنضیمات قرار داده شرکت سامسونگ می باشد که روی تمامی مدلهای خود از گوشی تا تبلت منوی مخفی کالیبره را داخل دستگاه قرار داده . 

روش کالیبره کردن اول صفحه دستگاه را کاملا تمیز کرده و خشک کنید تا هیچ اثر چربی دست یا آلودگی نباشد و دستگاه را روی میز یا یک صطح صاف قرار دهید (گوشی را در دست نگیرید )برای رفتن به منوی مخفی کالیبره  دستگاه را روی حالت شماره گیر قرار دهید و کد  #2663#* را زده و عکس زیر ظاهر می شود وقتی عکس زیر ظاهر شد گزینه های فعال و سفید رنگ و گزینه های غیر فعال  که طوسی هست را می بینید 

 

10 بار سریع روی فریم ور ورژن کلید کنید تا همه گزینه ها فعال شود 




. برای فعال کردن همه گزینه ها روی  FIRMWARE VERSION   با انگشت 10 با تند کلید کنید تا گزینه ها فعال شو مثل عکس زیر 




وقتی تمام این مراحل را انجام دادید گزینه ها را از اول به ترتیب بزنید تا دستگاه کار کالیبره را انجام دهد فقط دستگاه را روی سطح صاف مثل میز یا زمین قرار دهید تا بهترین نتیجه حاصل شود .توضیح مهم این که آخرین گزینه کالیبره وای فای است که پس از زدن کالیبره تاچ دستگاه یک با خاموش و روشن می شود و بعد از این کار تاچ  روان و بدون لگ خواهید داشت . در ضمن ممکن است تعمیر کاران بعد از خرید و تعویض  ال سی دی دیده باشند که بعضی از نقاط تاچ عمل نمی کند با این روش  تاچ و ال سی دی که به گمان خیلی از تعمیر کاران خراب است کالیبره شده و تمام نقاط آن دقیق کار خواهد کرد . 

هر سوالی داشتید در خدمتان هستم  , و حتما وقتی به نتیجه رسیدید با گذاشتن نظر خوب خودتان من را دلگرم کنید باور کنید تجربه کردن خودش سخته حالا هم تجربه کنی و هم وقت بگذاری و مطلب رو تو اینترنت قرار بدهی  متاسفانه ما تو ایران تو این زمینه ضعیف هستیم همیشه مشکلاتی که د ارید رو فارسی تایپ میکنید خیلی مطلب کمه ولی انگلیسی که مشکل رو بزنی کلی کاربر زحمت کشیدن و مطلب گذاشتن !!!..پیروز و سربلند باشید و اگر مغازه دار و کاسب هستید  همیشه هوای مشتری را داشته باشید ..یا حق